255/35/22 GoodYear Carman Fisker

NU bij Deni Wheelstyling leverbaar 255/35/22 Good Year F1 SUPERCAR  speciaal voor de Carman Fisker.

Bel voor meer info 020-497 27 17 of mail emiel@deni.nl / roland@deni.nl

 

Een compleet nieuw merk, een compleet nieuwe auto, met een compleet nieuwe aandrijflijn die ook nog eens niet het standaardrecept volgt. Is dit het stoerste initiatief in de auto-wereld of heeft Henrik Fisker te veel hooi op zijn vork genomen?

[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]

De ontstaansgeschiedenis van de Karma leest als een spannend jongensboek. Oprichter (en CEO) Henrik Fisker had al lang zijn sporen verdiend in het autowereldje, zo ontwierp hij de BMW Z8 en Aston Martin DB9. Strakke carrosserieën tekenen kan Fisker dus wel, maar om vervolgens een heel nieuw merk te lanceren is weer een hele andere stap. De eerste schreden op weg naar werelddominantie waren voortvarend. Na een officiële start in september 2007 stond in 2008 op de Detroit Autoshow al een Karma te schitteren. Toen was het plan dat eind 2009 de eerste Karma’s zouden worden uitgeleverd aan klanten, maar het definitieve productiemodel van de Karma werd pas getoond in Parijs in de herfst van 2010. Ook toen was Fisker nog (te) enthousiast: in 2010 zouden alsnog 70-100 Karma’s geproduceerd worden. Dat zou uiteindelijk niet meer gebeuren, pas in juli 2011 rolden de eerste Karma’s van de lopende band. Toch duurde het nog tot begin 2012 voor de eerste Karma’s op kenteken aan klanten werden afgeleverd. Het testen van hoe zuinig de Karma volgens de officiële cyclus was en de laatste software en hardware aanpassingen zorgden wederom voor vertragingen.

Het is dan ook makkelijk om de Karma af te serveren op basis van deze voorgeschiedenis, maar het rijden maakt veel goed. De Karma start (nee niet echt natuurlijk, “gaat aan” is een betere beschrijving) in de Stealth modus. De verbrandingsmotor blijft dan uit en de Karma put allereerst de kracht uit het accupakket wat voor het grootste deel in de middentunnel is weggewerkt. Het blijft dus heel stil, maar verder is er niets “muesli” aan de rijbeleving. De Karma is namelijk snel, en voelt wellicht nog wel sneller aan. In Stealth modus zijn niet eens de volledige prestaties beschikbaar, maar het reuzenkoppel van 1300 Nm is bij een elektromotor vanaf toerental nul beschikbaar. Vloer het gaspedaal en de Karma schiet meteen vooruit, en dat zonder dat er enig geluid wordt geproduceerd. Wat dat betreft is er geen enkele reden meer om nog terug te verlangen naar de verbrandingsmotor.

De range en range-extender
Toch heeft de Karma ook zo’n traditionele benzine-slurper aan boord. De reden is vrij simpel: met alleen accu’s komt geen enkele elektrische auto echt heel ver. Accu-technologie is nog niet rijp genoeg (en de vraag blijft openstaan of het ooit ver genoeg komt) om de behoeftes van de gemiddelde automobilist te vervullen. Het theoretische bereik van de meest volledig elektrische auto’s is niet meer dan 160 km, maar de praktijk is nog weerbarstiger: als je de helft er van haalt, dan heb je al geluk gehad. Dat kan genoeg zijn, maar vormt wel een hele grote beperking van het praktisch nut van de auto. Vandaar dat de Karma met een zogenaamde range-extender is uitgerust.

 

De range-extender wordt niet gebruikt om de wielen (direct) aan te drijven, maar is in feite een elektriciteitscentrale aan boord van de auto die alleen wordt gebruikt om de accu’s bij te laden. In het geval van de Karma is dat een 260 pk sterke 2.0 turbo motor met directe injectie afkomstig van General Motors. Die geeft voeding aan een 20 kw accupakket en die geeft de stroom voor de twee elektromotoren van 204 pk. Het totale maximale vermogen wat beschikbaar is komt daarmee op 408 pk, nauwelijks een cijfer om je voor te schamen. De prestaties zijn dan ook navenant. In Stealth modus sprint de Karma in 7,9 seconden naar de 100, maar de echte kracht wordt pas in de Sport modus getoond. In Sport draait de verbrandingsmotor altijd en het extra wattage zorgt voor een aanmerkelijk snellere sprintcapaciteit: 0-100 km/u duurt dan nog 6,3 seconden.

De topsnelheid is in Stealth modus een teleurstellende 153 km/u, in Sport modus een adequate 200 km/u. Voor Nederland is het afdoende, mits je waarde hecht aan het behouden van je rijbewijs, maar op de autobahn maakt de Karma de snelle looks niet waar. De acceleratie tot (legale) snelweg-snelheden voelt uberhaupt sneller aan dan daarboven. Doordat de Karma maar één vaste versnelling heeft (niet ongewoon voor een elektrische auto) loopt de Karma langzaam uit stoom op hogere snelheden. Aanhaken bij een stevige diesel of benzine auto om je rijbewijs te laten innemen is niet de kracht van de Karma.

Afwerking
Met een prijskaartje van een ruime ton, mogen de kopers absolute topkwaliteit verwachten. Deels lost de Fisker deze belofte in, maar er zijn zeker wat kanttekeningen te plaatsen. Vrijwel alle functies zoals navigatie, climate control en audio-systeem zijn via een groot touchscreen te bedienen. Dat is altijd een grote uitdaging om het precies goed te krijgen en in de Karma blijft het toch knagen dat het beter kan. Inherent aan een touchscreen moet je goed kijken wat je doet, maar erger nog is dat het systeem zo nu en dan wat traag reageert. Dan zijn er nog wat knoppen, zoals die op het stuur en die van de automatische versnellingsbak, die niet helemaal de premium uitstraling hebben zoals we die gewend zijn van de Duitse merken. Hetzelfde geldt voor de naden tussen de carrosserie-delen, dat kan zeker strakker.

 

En toch is de kwaliteit indrukwekkend, want wat niet vergeten mag worden is dat Fisker met een compleet leeg vel papier startte. Alles moest speciaal voor de Karma ontwikkeld (of ingekocht) worden, een klus van formaat. Je kunt de Karma ook in wat varianten krijgen met een interieur waar zelfs een veganist mee akkoord zou gaan. Voor de EcoStandaard versie worden geen dierlijke producten gebruikt en het stripje hout wat er in te vinden is, is van boom die een “natuurlijke” dood is gestorven. Het kan een boom zijn die zelf is omgewaaid, door bosbranden gesneuveld is of zelfs eentje die uit een meer is opgedoken. Heel nobel allemaal, maar met name de bekleding van de stoelen moet dan echt jouw ding zijn. Vraag je vrouw/ vriendin/ moeder/ werkster om een zeem; vind je die mooi dan is de EcoStandaard versie wellicht ook jouw smaak. Gelukkig kan je ook voor volleder kiezen. Dan heb je meteen ook weer een excuus om een biefstukje te eten, die koe is er dan toch al voor gesneuveld.

 

Ruimte
De Karma is bijna 5 meter lang, weegt 2400 kg en is 1,98m breed, en toch classificeren de Amerikanen de Karma als subcompact net als de Ford Fiesta en de Toyota Yaris. Heel ruim is de Karma dus niet van binnen, zo is er bijvoorbeeld ook maar 195 liter bagageruimte. Het is inherent aan de conceptuele keuzes die gemaakt zijn: de accu’s nemen veel ruimte in beslag en die geile lijnen beperken ook de ruimte die beschikbaar is. Ook hier geldt weer: wie mooi wil zijn moet pijn leiden. Straks komt de Fisker Karma Surf, een station-achtige die iets meer bagageruimte biedt. Helaas zal ook die geen chauffeursauto zijn waarbij de eigenaar lekker op de ruime achterbank kan vertoeven.

De noodzaak om te laden
Inherent aan het concept van iedere auto met een stekker moet de berijder zo veel en vaak mogelijk de Karma aan een laadpaal hangen. De extra kilogrammen aan technologie die worden meegesjouwd zijn anders louter ballast zonder dat die tot enig rendement leiden. Mocht je geen zin hebben om een laadpaal thuis (en/ of op de zaak) neer te zetten, dan ben je veel beter af met een reguliere hybride of gewoon een diesel.
Met een volgeladen accu is de Karma extreem zuinig voor een 403 pk sterke supersedan. Het gecombineerde verbruik komt op 2,1 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot op 51 gram per km. Daarmee valt de Karma nipt buiten het 0%-bijtellingstarief, maar ook 14% bijtelling in deze klasse is een uniek aanbod. Volledig elektrisch haalt de Karma maximaal 83 km, daarna moet de verbrandingsmotor bijspringen om de accu’s weer op te laden. Als je nooit elektriciteit “tankt” dan stijgt het verbruik naar een niet indrukwekkende 1 op 9, maar nogmaals: dan heb je het hele concept ook niet begrepen. De totale actieradius met volle tank (35,7 liter) en volle accu is 483 km. Voor een retourtje wintersport zul je dus meerdere malen benzine moeten tanken.

 

 

De prijslijst van de Karma begint met de EcoStandard die voor 101.745 euro kost. De EcoSport en EcoChic bieden meer standaard uitrusting en kosten respectievelijk 111.265 en 117.215 euro. Of dat goedkoop of duur is, is voorlopig moeilijk te bepalen. Een dikke A6, E-klasse of 5-serie biedt meer ruimte, vergelijkbare sprintcapaciteiten, maar zijn stukken onzuiniger en een stuk saaier om naar te kijken. De Karma is voor fijnproevers van technologie en design. Het is een icoon van een auto met een aantal duidelijke nadelen en de voorbode van veranderingen waar de auto-industrie nog midden inzit. bron: Autoblog.nl