Auto uitlijnen

Een auto uitlijnen verbetert de wegligging en zo het rijgedrag van uw auto. Het heeft allemaal te maken met het positioneren van de wielen. Als uw auto uit de fabriek komt staan de wielen kaarsrecht onder de auto. Na verloop kan er een afwijking tussen het stuur en de wielen ontstaan. Dit fenomeen noemen we 'ontregelde banden'. Ontregelde banden hebben een negatieve invloed op de veiligheid en het rijgedrag van uw auto. Gelukkig kunnen wij uw auto uitlijnen en balanceren tot op de milimeter nauwkeurig. Laat tijdig uw banden uitlijnen en voorkom instabiliteit tijdens het rijden. 
 

 

 

Hoe ontstaan ontregelde wielen?

Problemen in de uitlijnen kunnen ontstaan doordat uw wielen plotseling te veel belast worden. Een aanrijding is daar een perfect voorbeeld van. Door de impact van de klap ontstaat er een afwijking. Dit kan echter ook gebeuren na hard contact met de stoeprand, kuilen of drempels. Daarnaast ontstaat er door de jaren heen ook slijtage aan onderdelen van de ophanging en het stuursysteem. 
 

Wanneer is een auto uitlijnen noodzakelijk?

Het is aanbevolen om regelmatig de uitlijning van de auto te controleren. Zoals vaker geldt ook hier dat voorkomen beter is dan genezen. Banden uitlijnen is pas noodzakelijk wanneer u zelf ervaart dat de auto 'anders' rijdt. Er zijn een aantal symptomen waarbij de auto opnieuw uitlijnen een goed idee is. Laat uw wielen uitlijnen als u een van de onderstaande zaken ervaart tijdens het rijden: 

  • U heeft een aanrijding gehad
  • Oneffen bandenslijtage (alleen buiten of binnenkant van de band)
  • De auto stuurt opeens lichter of zwaarder dan voorheen
  • De auto trekt naar links of rechts bij het rechtdoor rijden
  • Het stuur draait na de bocht niet meer automatisch terug
     

 

Wat is uitlijnen precies?

Bij het uitlijnen van de auto controleren wij de speling tussen het stuur en de wielen. Er zijn 3 soorten afwijking: wielvlucht, caster en sporing. De wielvlucht is de hoek waarmee de band het wegdek raakt. Een onjuiste uitlijning resulteert hier in opvallende slijtage aan de binnen- of buitenkant van de wielen. De juiste casterhoek zorgt voor zoveel mogelijk contact met het wegdek in de bochten. Met een te grote afwijking in casterhoek, trekt uw auto naar 1 kant. De sporing is het afstandsverschil tussen de voor- en achterkant van twee wielen aan dezelfde as. Een afwijking in de sporing zorgt voor instabiliteit in de bochten. Reageert uw auto vreemd in de bochten? Laat uw dan op korte termijn uw auto uitlijnen. 
 

Hoe gaat het uitlijnen in zijn werk?

Een auto uitlijnen doen wij door targets (zie afbeelding) op de wielen te plaatsen. Met deze hulpstukken kunnen we de afwijking digitaal in kaart brengen. Vervolgens bewegen we het stuur van links naar rechts om zo de afwijking van elke band te meten. De verzamelde data wordt per wiel op het scherm weergeven. Het werkelijke uitlijnen van de auto kan nu beginnen. We blokkeren het stuur op de middenpositie en beginnen met afstellen van de ophanging. Het digitale uitlijningssysteem laat live de wielvlucht, caster en sporing zien. Zodra de speling 0 is, gaan we verder met de volgende band. Na 4 banden is de wegligging weer ideaal. 
 

PLAN DIRECT EEN AFSPRAAK      OF BEL 020-4972717 VOOR ADVIES OP MAAT